Κάθε χρόνο καλούμαστε ως managers να δώσουμε feedback στις ομάδες μας για την χρονιά που πέρασε, τι πήγε καλά και τι λιγότερο καλά. Η πρόκληση στην διαδικασία αυτή είναι να δοθεί μια αποτελεσματική ανατροφοδότηση (effective feedback) έτσι ώστε να στηρίξουμε τα στελέχη στην εξέλιξή τους.
Το εποικοδομητικό feedback που μπορούν να λάβουν οι άνθρωποι είναι το feedback που δίνουν οι ίδιοι στον εαυτό τους (coaching feedback model) και όχι ένας μονόλογος του manager προς το ενδιαφερόμενο στέλεχος που παρατηρείται συχνά στις επιχειρήσεις. Τι σημαίνει όμως πρακτικά αυτό;
Δώστε στα στελέχη την ευκαιρία και τον χώρο να αξιολογήσουν πρώτοι τις καταστάσεις, ζητήστε τους να εξετάσουν μόνοι τους τις προκλήσεις, να εντοπίσουν τα δυνατά σημεία και τις ελλείψεις τους και να σχεδιάσουν μια ουσιαστική πορεία προς τα εμπρός. Κάντε το τόσο για την θετική ανατροφοδότηση όσο και για την ανατροφοδότηση «μάθησης» ή «βελτίωσης» (και όχι «αρνητική ανατροφοδότηση»).
Παρακάτω παρατίθεται ένας ενδεικτικός οδηγός για να μπορέσετε να πραγματοποιήσετε με την ομάδα σας μια ουσιώδη συνάντηση ανατροφοδότησης (feedback). Προσαρμόστε τον κάθε φορά στο συγκεκριμένο πλαίσιο συζήτησης με βάση την κουλτούρα και το στυλ επικοινωνίας σας.
Feedback με coaching προσέγγιση
1.Αποσαφηνίστε τις επιδιώξεις και των δύο μερών από την συνάντηση. Ξεκινήστε την συζήτηση σας κοιτάζοντας μπροστά σε αυτό που θέλετε να έχετε επιτύχει και τα δύο μέρη στο τέλος της συνάντησης. Αυτή η προσέγγιση εστιάζει το μυαλό στον σκοπό και υπογραμμίζει τυχόν διαφορές όσον αφορά την τελική πρόθεση.
2. Ζητήστε από το στέλεχος να αξιολογήσει την μέχρι τώρα απόδοσή του. Διατυπώστε τις ερωτήσεις σας με τρόπο ώστε να βοηθήσετε το κάθε στέλεχος να αναστοχαστεί και να αναγνωρίσει τα δυνατά σημεία και τις αδυναμίες του.
Ενδεικτικές ερωτήσεις:
• Ποια ήταν η εμπειρία σου από την φετινή χρονιά;
• Τι έχεις καταφέρει μέχρι τώρα;
• Τι σου λέει αυτό για τον εαυτό σου;
• Ποιες δυνάμεις και χαρακτηριστικά του εαυτού σου σε βοήθησαν να το επιτύχεις;
• Υπάρχουν δυσκολίες ή προκλήσεις που αντιμετώπισες;
• Τι είναι αυτό που σε δυσκολεύει περισσότερο;
• Υπάρχει κάτι που θα ήθελες/ θα μπορούσες να είχες κάνει διαφορετικά για να είχες φέρει ένα διαφορετικό αποτέλεσμα
• Υπάρχουν πράγματα τα οποία θα ήθελες να βελτιώσεις / δουλέψεις παραπάνω;
3. Δώστε την θετική ανατροφοδότησή σας (positive feedback). Oι άνθρωποι συχνά τείνουν να επικεντρώνονται στο τι πήγε στραβά και ελαχιστοποιούν τα επιτεύγματά τους. Πάρτε την ευκαιρία να δώσετε στο σημείο αυτό μια θετική ανατροφοδότηση, υπό την προϋπόθεση ότι είναι αυθεντική, βοηθώντας το άλλο μέρος να εκτιμήσει τις δυνάμεις του.
Ενδεικτικά μια προσέγγιση θα μπορούσε να είναι:
• Ακούγεται σαν να έχεις κάνει πραγματική πρόοδο στο κομμάτι αυτό.
• Διαχειρίστηκες αποτελεσματικά το project και αναγνωρίστηκε από τους συναδέλφους σου.
• Πρόσφατα παρατήρησα μια μεγαλύτερη αμεσότητα και συνεργασία με την υπόλοιπη ομάδα στο τμήμα.
4. Συζητήστε τις δυσκολίες που αναφέρθηκαν με θετικό «βλέμμα» στο μέλλον. Η πρόθεση αυτής της προσέγγισης είναι να βοηθήσει το άτομο να τοποθετήσει την σκέψη του στο μέλλον και να αποκτήσει μια πραγματική εμπειρία για το πώς αισθάνεται, παρακάμπτοντας εμπόδια που μπορεί να θολώνουν την κρίση του και να θέσει μόνος του τον στόχο προς βελτίωση. Αυτό αυξάνει την ενέργεια, το κίνητρο και την αυτοπεποίθηση.
Ενδεικτικές ερωτήσεις:
• Πού βρίσκεσαι τώρα με το θέμα που σε προβληματίζει/ δυσκολεύει;
• Πού θα ήθελες να είσαι;
• Τι είναι αυτό που σε εμποδίζει;
• Πώς θα μπορούσες να το αλλάξεις;
• Αν μπορούσες να το ξανακάνεις τι θα έκανες διαφορετικά;
• Φαντάσου ότι το έχεις πετύχει – πώς αισθάνεσαι;
5. Δώστε τη δική σας ανατροφοδότηση «βελτίωσης». Τοποθετηθείτε προς το τέλος της συζήτησης για να δώσετε την δική σας ανατροφοδότηση βελτίωσης. Οι άνθρωποι αποδίδουν καλύτερα όταν έχουν τον έλεγχο των ιδεών και του ρυθμού τους, επομένως, αφού έχουν πει όλα όσα θέλουν να πουν γίνονται πιο δεκτικοί στη γνώμη των άλλων, χαλαρώνουν και σκέφτονται πιο καθαρά σε «ευαίσθητες» καταστάσεις.
Ενδεικτικές ερωτήσεις:
• Θα μπορούσα να μοιραστώ μαζί σου τις δικές μου σκέψεις;
• Θα ήθελες να δούμε μαζί τις περιοχές που θεωρώ πως θα είναι καλό για εσένα να επικεντρωθείς και να δουλέψεις παραπάνω;
• Θα μπορούσα να μοιραστώ μαζί σου ένα πλάνο ανάπτυξης που έχω σκεφτεί για να ενισχύσεις τις δεξιότητες σου;
Βασική προϋπόθεση για την αποτελεσματικότητα της ανατροφοδότησης είναι το υψηλό επίπεδο εμπιστοσύνης στη σχέση manager – στελέχους. Εάν υπάρχει εμπιστοσύνη το feedback είναι ευπρόσδεκτo ως υποστηρικτικό μέσο προς περαιτέρω μάθηση. Εάν όμως η εμπιστοσύνη είναι χαμηλή, τυχόν προτάσεις για βελτίωση είναι πιθανό να αγνοηθούν ή και να απορριφθούν.
Το κλειδί για την οικοδόμηση εμπιστοσύνης είναι να ακολουθείτε στην καθημερινότητά σας μια coaching προσέγγιση: να ρωτάτε αντί να λέτε, να εστιάζετε στις δυνάμεις των ανθρώπων περισσότερο από ό,τι στις αδυναμίες τους, να αντιμετωπίζετε την ομάδα σας με σεβασμό και να λειτουργείτε με συναισθηματική νοημοσύνη.
Photo by Ann H , Pexels.com
Η Γιολάντα Τσιούκα είναι Business & Personal Coach. Έχει εκπαιδευτεί από το Athens Coaching Institute στο οποίο συμμετέχει ως facilitator του εκπαιδευτικού προγράμματος Diploma in Evidence-based Coaching. Έχει λάβει επίσης συμπληρωματική εκπαίδευση στο Leadership Coaching από το Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Κατέχει μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών στο Marketing από το Πανεπιστήμιο του Strathclyde της Γλασκώβης και πτυχίο στις Οικονομικές Επιστήμες από το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Είναι μέλος του Association for Coaching (AC) και ως Οικονομολόγος και Marketer είναι μέλος του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος και της Ελληνικής Εταιρείας Διοίκησης Επιχειρήσεων.
Επιπρόσθετα είναι στέλεχος επιχειρήσεων στον τομέα του Marketing με περισσότερα από 14 χρόνια εμπειρίας. Έχει εργασθεί σε μεγάλες πολυεθνικές και ελληνικές εταιρείες έχοντας διαχειριστεί υπό την ευθύνη της διάφορες προϊοντικές κατηγορίες τόσο για την ελληνική αγορά όσο και για το εξωτερικό. Μέσω της πολυετούς πείρας της έχει αποκτήσει μια βαθιά γνώση της λειτουργίας των επιχειρήσεων, των εσωτερικών οργανωτικών δομών και των εργασιών μεταξύ τμημάτων.
Ως Coach στόχος της είναι η υποστήριξη ανθρώπων και στελεχών σε οργανισμούς στην αυτοβελτίωση και ανάπτυξη των δεξιοτήτων τους με σκοπό την επίτευξη των προσωπικών και επαγγελματικών τους στόχων. Επόμενος στόχος της είναι η απόκτηση πιστοποίησης ως Εκπαιδευτής Ενηλίκων και Business Trainer για να υποστηρίξει επιχειρήσεις σε θέματα εξέλιξης επικοινωνίας, οργανωσιακής κουλτούρας και διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού.