Πολλά γράφονται κατά καιρούς για το στρες. Προσωπικά θυμάμαι να αναφερόμαστε στο στρες σαν την μάστιγα της εποχής, κι αναρωτιέμαι πλέον ποιας εποχής; Ακούω αυτή την έκφραση από τότε που ήμουν παιδάκι. Μέσα από έρευνες που έχουν διεξαχθεί κατά καιρούς σε διάφορα πανεπιστήμια ανά τον κόσμο, από πληθώρα ερευνητών είναι πλέον σίγουρο ότι το στρες μπορεί να βλάψει την υγεία μας, ψυχική και σωματική.
Stress & εγκέφαλος
Τα τελευταία χρόνια γίνεται μεγάλη αναφορά στις επιπτώσεις του στρες στον εγκέφαλό μας. Αρχικά, το μυαλό μας αντιλαμβάνεται το στρες ως απειλή και εστιάζει σε τρόπους επιβίωσης και δράσεις κινητοποίησης, όμως την ίδια στιγμή αδρανοποιεί άλλες λειτουργίες όπως την μνήμη. Άλλες έρευνες έδειξαν ότι το χρόνιο στρες ευθύνεται για διαταραχές συναισθηματικής φύσης, κατάθλιψη και αγχώδης διαταραχές. Την ίδια στιγμή επίσης μπορεί να προκαλέσει αλλαγή στην ίδια τη δομή του εγκεφάλου αλλά και να σκοτώσει τα ίδια τα κύτταρά του, καθώς και να συντελέσει στη συρρίκνωση αυτού ως αποτέλεσμα έντονων τραυματικών και στρεσογόνων παραγόντων.
Λαμβάνοντας ως δεδομένο, ότι η ερμηνεία του στρες και η αξιολόγηση της έντασής του είναι διαφορετική για τον καθένα μας, είναι δύσκολο να αποδειχθεί επιστημονικά αν όλες οι μορφές του στρες έχουν το ίδιο αντίκτυπο στον εγκέφαλό μας. Εννοώντας, τις περισσότερες φορές, την ένταση σε σχέση με την διάρκεια μιας κατάστασης άγχους.
Η συζήτηση για το στρες μέχρι σήμερα
Ένα φαινόμενο της εποχής είναι ο υπερβολικά μεγάλος αριθμός άρθρων που δημοσιεύονται και πληθώρα ειδικών που εμφανίζονται να δίνουν tips για το πως η ζωή μας θα γίνει καλύτερη ακολουθώντας έναν συγκεκριμένο αριθμό βημάτων προς αποφυγή του στρες στην ζωή μας. Την ίδια στιγμή άρθρα προερχόμενα από έρευνες έχουν δημοσιευτεί δίνοντας ιδιαίτερη σημασία στις ευεργετικές ιδιότητες του ύπνου, της σωστής διατροφής αλλά και στη σημασία της σταθερότητας και της οργάνωσης στην ζωή μας, αλλά και στη σημασία της αλλαγής του τρόπου που λειτουργούμε και αντιλαμβανόμαστε το στρες. Πολλοί είναι αυτοί που αναφέρονται στις ευεργετικές ιδιότητες του στρες που έχουν να κάνουν με την γενικότερη ενεργοποίηση του ατόμου και την διάθεση λειτουργίας του, και πάνω σε αυτή στηρίζουν την αλλαγή νοοτροπίας απέναντι στο στρες και όχι την οποιαδήποτε επιβολή μείωσης του. Συμπεραίνοντας ότι ο τρόπος σκέψης μας επηρεάζει πολύ και τον τρόπο που το στρες επηρεάζει εμάς.
Η λύση της Νευροανάδρασης
Τι κάνουμε όταν το στρες είναι χρόνιο; Όταν επηρεάζει γνωστικές λειτουργίες, μνήμη και συγκέντρωση; Όταν μας προκαλεί διαταραχές και κρίσεις πανικού; Μια λύση που αναφέρεται όλο και συχνότερα είναι η νευροανάδραση, ή αλλιώς μια μη φαρμακευτική αλλά και εκπαιδευτική μέθοδος εκγύμνασης του εγκεφάλου.
Μια τεχνική που πρωτοεμφανίστηκε το 1920 όταν ο Γερμανός ψυχίατρος Hans Berger δημιούργησε την πρώτη συσκευή ηλεκτροεγκεφαλογραφήματος συνδέοντας ηλεκτρόδια στον ανθρώπινο κεφάλι και μετρώντας την εγκεφαλική δραστηριότητα. Στα τέλη των δεκαετιών ’50 και ’60 η νευροανάδραση, εμφανίζεται σαν μια τεχνική αλλαγής της εγκεφαλικής δραστηριότητας και των επιπτώσεών της. Στην δεκαετία του ’70 άρχισαν οι πρώτες εφαρμογές σε άτομα με ΔΕΠΥ.
Η νευροανάδραση έχει δεχθεί τρομερή κριτική, όμως έρευνες έχουν δείξει ότι είναι μια αποτελεσματική τεχνική σε περιπτώσεις ψυχικών διαταραχών, μαθησιακών δυσκολιών διαταραχές ύπνου κ.α. Κάποιοι ερευνητές πολύ απλά αναφέρουν για την νευροανάδραση ότι τα φάρμακα μπορούν να κρατήσουν κάποιον άνθρωπο ήρεμο και χαλαρό όμως δεν τον εκπαιδεύουν στο πως να είναι ήρεμος. Η νευροανάδραση, μέσα από την έρευνα αρκετών ετών φαίνεται να μπορεί να έχει αυτή την δυνατότητα εκπαίδευσης του εγκεφάλου. Ουσιαστικά το άτομο μέσα από συγκεκριμένες συνεδρίες, αναλόγως το σύμπτωμα, καταφέρνει να αλλάξει την εγκεφαλική του δραστηριότητα σε πιο λειτουργική και αποτελεσματική.
Το άτομο αρχικά συνδέεται με ένα ηλεκτροεγκεφαλογράφημα και γίνεται μια σάρωση των εγκεφαλικών του κυμάτων. Ο εγκέφαλος επεξεργάζεται τις πληροφορίες που του δίνονται και μέσα από αυτές αλλάζει και εκπαιδεύεται. Η διαδικασία μπορεί να περιλαμβάνει μηνύματα με μορφή βιντεοπαιχνιδιού όπου μέσα από την εικόνα και τον ήχο αποκλείονται τα δυσλειτουργικά μοτίβα και εκπαιδεύεται στη σωστή λειτουργία των περιοχών του εγκεφάλου που έχουν τεθεί προς εκπαίδευση. Αυτό συμβαίνει γιατί την ίδια στιγμή το άτομο βλέπει ποια είναι η λειτουργία του και μαθαίνει με την βοήθεια του ειδικού πως να την αλλάξει.
Βασικό στοιχείο στην επιτυχία της διαδικασίας είναι η εξάσκηση έτσι ώστε ο εγκέφαλος να μονιμοποιεί τα στοιχεία που μαθαίνει και έρευνες έχουν δείξει ότι είναι μια τεχνική με μόνιμα αποτελέσματα.
Στην Ελλάδα εφαρμόζεται από το 2002 από ειδικά εκπαιδευμένους ειδικούς, κυρίως ψυχολόγους.
Photo by pixabay.com
Professional Coach.
Μέσα από πολύχρονη εμπειρία στην παροχή βοήθειας σε ανθρώπους που βρίσκονται σε δυσμενή κατάσταση ήρθε σαν φυσική εξέλιξη η εκπαίδευση και η ενασχόληση της επαγγελματικά με το coaching. Αυτή τη στιγμή εκτός από τις προσωπικές της συνεδρίες, παρέχει υπηρεσίες coaching και ως internal coach, μεγάλου οργανισμού στον οποίο εργάζεται.
Διαθέτει Certificate in Coaching – AC Accredited (ΕΚΠΑ) και Diploma in Evidence-Based Coaching – AC/EMCC Accredited (Athens Coaching Institute) και βρίσκεται στο δεύτερο έτος σπουδών στην Συμβουλευτική Ψυχικής Υγείας από το Κέντρο Εφαρμοσμένης Ψυχοθεραπείας και Συμβουλευτικής με στόχο να εκπαιδευτεί στην συνέχεια στην Γνωσιακή Συμπεριφορική Ψυχοθεραπεία.