Η ευελιξία αποτελεί ένα πολύτιμο χαρακτηριστικό στο πολύπλοκο και ταχέως εξελισσόμενο επιχειρησιακό περιβάλλον.
Το να είναι ευέλικτο ένα στέλεχος επιχείρησης σημαίνει ότι είναι ικανό να αντιλαμβάνεται πλήρως τις ανάγκες του περιβάλλοντος, να αναζητεί λύσεις μέσω προσαρμοστικών σκέψεων και να επεμβαίνει εύστοχα, αξιοποιώντας τις κατάλληλες συμπεριφορές (Zaccaro, et. al., 1991)
Η υιοθέτηση ευέλικτης σκέψης και συμπεριφοράς μπορεί να αποδειχθεί δύσκολη διαδικασία, ιδιαίτερα για τα έμπειρα και επιτυχημένα στελέχη. Αυτό συμβαίνει γιατί τα τελευταία τείνουν να προσκολλούνται σε ένα συγκεκριμένο τρόπο σκέψης και συμπεριφοράς καθώς θεωρούν πως επειδή αυτός ο τρόπος τα οδήγησε στο να ανελιχθούν επιτυχώς, θα συνεχίσει να κάνει το ίδιο και στο μέλλον (Sztucinski, 2001).
Το Γνωσιακό Συμπεριφοριστικό Coaching
Η λύση που υιοθετούν όλο και πιο συχνά πλέον τα στελέχη τα οποία επιθυμούν να αυξήσουν την ευελιξία τους, είναι το Γνωσιακό Συμπεριφοριστικό Coaching (CBC).
Το CBC επικεντρώνεται στην σκέψη του coachee (πελάτη) παρέχοντάς του τα εργαλεία ώστε εκείνος να μπορέσει να εντοπίσει και να αναδιαμορφώσει δύσκαμπτες και παγιωμένες πτυχές του τρόπου σκέψης και συμπεριφοράς του. Αυτή η αναδιαμόρφωση οδηγεί στην δημιουργία ενός νέου και πιο ευέλικτου τρόπου σκέψης, καθώς και στην υιοθέτηση πιο κατάλληλων για την εκάστοτε περίσταση συμπεριφορών (Beck, 1975).
Η Διαδικασία του Coaching
Η διαδικασία για την αύξηση της ευελιξίας είναι σχετικά δομημένη και ακολουθεί τα παρακάτω βήματα:
Αρχικά ο coach βοηθά τον coachee να σχεδιάσει το ιδεατό για εκείνον μέλλον. Να οραματιστεί και να περιγράψει αναλυτικά το πως θέλει να είναι η επαγγελματική του ζωή τα επόμενα χρόνια. Η περιγραφή που θα προκύψει θα αποτελέσει την πυξίδα της συνεργασίας του coach με τον coachee.
Το επόμενο βήμα της διαδικασίας είναι να εντοπιστεί ο τρόπος με τον οποίο σκέφτεται και συμπεριφέρεται ο coachee στην παρούσα φάση της καριέρας του. Συγκεκριμένα, ο coach συνεργάζεται με τον coachee προκειμένου να καταγράψουν συνδέσεις μεταξύ επαγγελματικών καταστάσεων, σκέψεων και συμπεριφορών. Έτσι, σχηματίζουν μια καθαρή εικόνα για τα μοτίβα σκέψης του coachee, τα οποία πυροδοτούν συγκεκριμένες συμπεριφορές και κατά συνέπεια συγκριμένες επιδόσεις και αποτελέσματα.
Η παραπάνω διαδικασία σε πρώτο χρόνο αυξάνει την επίγνωση του coachee για τον τρόπο που λειτουργεί στο παρόν (Beck, 1975). Επιπρόσθετα, τον διευκολύνει να κατανοήσει τις αλλαγές που χρειάζεται να επιφέρει στον τρόπο σκέψης και συμπεριφοράς του, ώστε να επιτύχει την επιθυμητή εργασιακή ευελιξία.
Επόμενο βήμα της διαδικασίας είναι να πραγματοποιηθεί η συμπεριφορική αλλαγή του coachee. Η μετάβαση από τις υπάρχουσες συμπεριφορές στις νέες γίνεται σταδιακά, με τον coachee να καθορίζει τον ρυθμό. O coach πλαισιώνει την διαδικασία παρέχοντας στήριξη, ενθάρρυνση και ανατροφοδότηση. Με αυτό τον τρόπο εξασφαλίζεται η επιτυχημένη και ασφαλής συμπεριφορική αλλαγή.
Ως αποτέλεσμα της υιοθέτησης των νέων σκέψεων και συμπεριφορών, το στέλεχος αρχίζει σταδιακά να βιώνει εμπράκτως την επιθυμητή επαγγελματική ευελιξία στην καθημερινότητά του.
Φτάνοντας στο τέλος της διαδικασίας, ο coachee έχει εκπαιδευτεί και είναι πλέον ικανός να επαναλαμβάνει την διαδικασία του εντοπισμού και αναδόμησης των σκέψεων και των συμπεριφορών του μόνος του (Beck, 1975). Αυτό του δίνει την δυνατότητα να συνεχίσει να αναπτύσσεται αυτόνομα και να αυξάνει καθημερινά την ευελιξία του.
Συμπέρασμα
Το Γνωσιακό Συμπεριφοριστικό Coaching αποτελεί ένα πολύ αποτελεσματικό εργαλείο ανάπτυξης στελεχών καθώς πέραν των άλλων, δίνει την δυνατότητα στο στέλεχος να αναπτύσσεται αυτόνομα ακόμη και μετά το τέλος της διαδικασίας.
Βιβλιογραφία
Beck, A.T. (1975). Cognitive Therapy and the emotional disorders. Madison, CT: International Universities Press.
Sztucinski, K. (2001). The nature of executive coaching: An exploration of the executive’s experience. Unpublished doctoral dissertation, George Washington University, Washington, DC.
Zaccaro, S. J., Foti, R. J., & Kenny, D. A. (1991). Self-monitoring and trait-based variance in leadership: An investigation of leader flexibility across multiple group situations. Journal of Applied Psychology, 76, 308–315.
Πηγή εικόνας: Icons8 Team on Unsplash
Ο Παναγιώτης Γεωργάκης είναι Leadership & Personal Development Coach. Σπούδασε Συμβουλευτική Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο του Derby και Coaching Ψυχολογία στο Athens Coaching Institute.
Επιπρόσθετα έχει λάβει εκπαίδευση ως Εκπαιδευτής ενηλίκων από το Πάντειο Πανεπιστήμιο. Αυτή τη στιγμή εκπαιδεύεται στην Συνθετική Ψυχοθεραπεία και Συμβουλευτική, στο Μεταπτυχιακό πρόγραμμα του Πανεπιστημίου του Derby.
Είναι απόφοιτος της Στρατιωτικής Σχολής Ευελπίδων και έχει υπηρετήσει ως Αξιωματικός του Πεζικού σε διοικητικές θέσεις για 9 χρόνια. Αποχώρησε από τις τάξεις του Ελληνικού Στρατού το 2019.
Έκτοτε απασχολείται επαγγελματικά στο εμπορικό τμήμα διαφημιστικής εταιρείας όπου εργάζεται συμβουλευτικά με ιδιοκτήτες μικρομεσαίων επιχειρήσεων.