Ζούμε σε μια εποχή που ο κόσμος εστιάζει στο πρόβλημα, καθορίζεται από αυτό και ζει στην σκιά του.
Τι μπορεί να συμβεί στην ζωή μας, αν όλοι μας κάποια στιγμή μπορέσουμε να εστιάσουμε στην λύση;
Μια από τις προσεγγίσεις του coaching είναι αυτή της εστίασης στην λύση ( Solution Focused Approach). H προσέγγιση αυτή, όπως την ξέρουμε σήμερα, διατυπώθηκε για πρώτη φορά στα τέλη της δεκαετίας του ’70 με αρχές ΄80 από τους Steve de Shazer, Insoo Kim Berg και συνεργάτες στο Brief Family Therapy Center στο Milwaukee. Σύμφωνα με αυτούς, οι θεραπευτές και ερευνητές ήταν δυσαρεστημένοι με την παραδοσιακή θεραπευτική προσέγγιση καθώς είχαν διαπιστώσει πως, όσο μιλούσαν οι θεραπευόμενοι για τα προβλήματα τους τόσο προσκολλημένοι παρέμεναν σε αυτά. Έτσι άρχισαν να κάνουν ερωτήσεις που επικεντρώνονταν στους θεραπευόμενους. Το βασικό ερώτημα για την ανάπτυξη της προσέγγισης ήταν « τι λειτουργεί για τον πελάτη;».
Διαπίστωσαν έτσι ότι η εστίαση της συζήτησης στην λύση, τα δυνατά σημεία και τους πόρους ήταν πιο αποτελεσματική για ένα μεγάλο μέρος των θεραπευόμενων.
Η προσέγγιση αυτή διαφέρει από άλλες, καθώς αποφεύγει τον ορισμό της κατάστασης του προβλήματος. Αυτό την τοποθετεί στην κονστρουκτιβιστική επιστημολογία υποστηρίζοντας ότι τα γεγονότα και οι έννοιες τους κατασκευάζονται ενεργά στον διάλογο αντί απλά να μας δίνονται από την εμπειρία ( O’ Connell, 1998)
Η συγκεκριμένη προσέγγιση στο coaching βοηθά τον coachee να ορίσει μια επιθυμητή μελλοντική κατάσταση και να δημιουργήσει ένα μονοπάτι σκέψης και δράσης που θα τον βοηθήσει στην επίτευξη της.
Οι υποστηρικτικές της προτείνουν ότι η ίδια η πράξη της άρθρωσης μιας αιτιολογικής εξήγησης μπορεί να χρησιμεύσει για να περιορίσει τον coach και τον coachee σε ένα πλαίσιο αναφοράς που περιορίζει τις πιθανές λύσεις αντί να τις αποκαλύπτει ( de Shazer,1994). Ως εκ τούτου, η κύρια έμφαση στην καθοδήγηση με εστίαση στην λύση είναι στον καθορισμό επιθυμητής κατάστασης λύσης και των πιθανών οδών για να φτάσεις εκεί ( Jackson & McKergow 2007).
Έρευνες δείχνουν ότι η προσέγγιση με εστίαση στην λύση μπορεί να είναι αποτελεσματική για ένα ευρύ φάσμα προβλημάτων συμπεριλαμβανομένου του personal coaching ( Green,Grant & Rynsaardt,2007 & Green, Oades & Grant 2006, Spence & Grant 2077) και του workplace coaching ( Barrett, 2004).
H γνωσιακή-συμπεριφορική, εστιασμένη στην λύση προσέγγιση στο coaching στοχεύει στην ανάπτυξη δεξιοτήτων αυτό-ηγεσίας. Διευκολύνει τα άτομα να επιτύχουν τους στόχους τους ακολουθώντας συγκεκριμένα βήματα
- Προσδιορισμός επιθυμητών αποτελεσμάτων ή οραματισμός μέλλοντος
- Καθορισμός συγκεκριμένων στόχων
- Ενίσχυση κινήτρων με τον εντοπισμό των προσωπικών δυνατότητων και την οικοδόμηση της αυτό-αποτελεσματικότητας
- Προσδιορισμός πόρων και διαμόρφωση σχεδίου δράσης
- Παρακολούθηση και αξιολόγηση της προόδου προς τους στόχους
- Τροποποίηση βημάτων δράσης ( με βάση την αξιολόγηση προόδου)
( Grant et al, 2010:156, Grant,2003a:255-7)
Μια από τις τεχνικές αυτής της προσέγγισης είναι η Ερώτηση Θαύματος ( Miracle question, de Shazer 1988).
“Ας υποθέσουμε ότι ξυπνάτε αύριο και έχει γίνει ένα θαύμα και η λύση είναι παρούσα, τι θα συνέβαινε; ” ( Grant, 2003a :257)
Πηγές:
The Complete Handbook of Coaching, edited by Elaina Cox, Tatiana Bachkirova & David Clutterbuck
Developing Leaders by Executive Coaching, Andromachi Athanasopoulou & Sue Dopson
Photo by Brett Jordan on Unsplash
Η Μαρία Μπακιρτζή κάτοχος πτυχίου Κοινωνιολογίας, εργάζεται τα τελευταία χρόνια ως Business & Executive Coach. Η αγάπη της για τους ανθρώπους και η έμφυτη προσφορά της μέσα από το πρίσμα της ανάπτυξης και εξέλιξης, την οδήγησε το 2019 στο Athens Coaching Institute όπου φοίτησε και απέκτησε το διπλά πιστοποιημένο από τους AC και EMCC Diploma in Evidence-Based Coaching.
Στόχος της μέσα από την εργασία της είναι να βοηθήσει στελέχη και επιχειρήσεις να ευθυγραμμιστούν με γνώμονα τις κοινές αξίες και το κοινό όραμα.
Άνθρωπος με ενσυναίσθηση, με υψηλή ικανότητα αντίληψης και πιστή στο όραμα της εργάζεται για ένα καλύτερο αύριο, χωρίς τοξικά επαγγελματικά περιβάλλοντα.
Μότο της, « Η ζωή είναι αποτέλεσμα των δικών μας επιλογών».